Jak żyć z fotografowania?

Fotografia to często czyta pasja, którą zapaleńcy starają się przekształcić w swój zawód. Niewielu się jednak udaje, ponieważ rynek pracy pełen jest ofert fotografów, którzy obniżają swoje stawki by tylko zdobyć jakieś zlecenie. Wiele osób twierdzi, że porzuciło pasję, ponieważ nie mogło za te pieniądze utrzymać siebie i rodzinni. Innym zaś udało się na tyle wybić, że zleceń jest coraz więcej i mogą spośród nich wybierać te najbardziej korzystne. Najważniejsze to znaleźć dziedzinę w której czujemy się wyjątkowi, wręcz najlepsi. Jednym wychodzi fotografowanie portretów, jeszcze inni lubią robić klasyczne packshoty, ale robią to tak, że nikt ich nie prześcignie. Jeśli jest się w czymś naprawdę najlepszym, trzeba zrobić wszystko, aby tylko swoją pasję zamienić w dochodowy zawód. Fotografia to ogromna szansa, trzeba ją tylko wykorzystać. Co zrobić, żeby jednak fotografowanie mogło zapewnić nam dobre pieniądze?
Warsztat fotograficzny
Jeśli jesteście amatorami fotografii, warto podszkolić się nieco od strony technicznej. Wiele miejsc oferuje kursy dla fotografów amatorów, niektóre z nich są nawet darmowe. Przerabiane są na nich wszystkie podstawy dotyczące fotografii i obsługi aparatu fotograficznego, które powinien mieć w swoim fachu każdy fotograf, zwłaszcza ten początkujący. Po kilku lekcjach z profesjonalistami będziecie czuć się dużo pewniej za obiektywem, przede wszystkim ze względu na dużo większą wiedzę czysto merytoryczną. To również większa szansa dla Ciebie na rynku pracy, ponieważ większość zleceniodawców decydując się na współpracę z fotografem, prócz jego portfolio, oczekuje także certyfikowanych dokumentów, poświadczających o dostatecznych umiejętnościach.
Portfolio fotografa
Powinieneś ciągle je rozwijać. Zdjęcia, które robisz przypadkiem, a wyjdą naprawdę pięknie, umieszczaj koniecznie w swoim pliku pdf, który pokazujesz potencjalnym klientom. Portfolio to wizytówka fotografa, który może w nim pochwalić się swoimi najlepszymi pracami. Być może właśnie jedno zdjęcie zaważy na tym, że ktoś będzie chciał wykorzystać Twoje umiejętności i potencjał podczas ważnych dla niego wydarzeń i okazji. Nigdy nie wiesz co tak naprawdę spodoba się osobom, które oglądają Twoje prace, dlatego w portfolio powinny znajdować się zdjęcia przedstawiające zarówno portrety, martwą naturę, zwierzęta czy obiekty. Daj się poznać zainteresowanym osobom z każdej strony i koniecznie często realizuj nowe sesje zdjęciowe.
Strona internetowa
To podstawowe miejsce w którym możesz umieścić nie tylko pojedyncze zdjęcia ze swojego portfolio, ale również całe sesje zdjęciowe w formie postów blogowych. Strony internetowe oferują szereg możliwości prezentacji swoich prac, a także opis usług, które wykonujesz, informacje na temat Twojej pasji do fotografii i zakładkę kontakt, za pomocą której potencjalni zainteresowani będą mogli zadawać Ci pytania. W dobie wszechobecnego Internetu, własna strona internetowa to podstawa jakiejkolwiek działalności związanej z fotografią.
Marketing online
Obecnie bardzo prężnie rozwijają się również portale social media, takie jak Facebook czy Instagram. To właśnie tam coraz więcej osób szuka fotografów, którzy zrealizują ich zlecenia podczas poszczególnych wydarzeń. Warto więc aktualizować swoje profile, zachęcać obserwujących do aktywności pod zdjęciami i zostawiania komentarzy. Marketing rządzi się oczywiście swoimi prawami, dlatego by przyciągnąć większą liczbę zainteresowanych, warto organizować co jakiś czas konkursy w których można wygrać zniżkę na sesję zdjęciową lub całą sesję zorganizowaną w profesjonalnym studio czy plenerze. Angażowanie czytelników to dość prosta sprawa, najważniejsze jednak jest to, aby fanpage nie był pusty. Aktywność powinna być na nim każdego dnia w postawi nowego zdjęcia i krótkiego opisu, zachęcającego to pozostawienia nawet zwykłego „like”. Brak aktywności sprawi, że również zainteresowanie spadnie, dlatego rozpoczynając przygodę z tego typu promocją, trzeba być konsekwentnym.
Poczta pantoflowa
To najlepszy sposób na pozyskanie zleceniodawców, zwłaszcza na początku kariery fotograficznej. Polecanie przez znajomych naszych usług do ich znajomych i tak dalej, może sprawić, że nasz kalendarz zacznie zapełniać się terminami. Ani się obejrzycie a nasz portfel zacznie wypełniać się dodatkowymi pieniędzmi, zdobędziecie dodatkowe doświadczenie i być może stałych klientów, którzy zadowoleni z usług, które dla nich pełniliście, polecą Was jeszcze dalej. Nie wstydźcie się takiej formy współpracy. Mówi się bowiem, że w biznesie nikt jeszcze daleko nie zaszedł, jeśli nie zaczynał od znajomości.

No Comments, Be The First!